Cisza - warsztaty integracyjne dla dzieci pełno- i niepełnosprawnych

Cisza - warsztaty integracyjne dla dzieci pełno- i niepełnosprawnych (warsztat)

Temat: Kultura i sztuka
Powiązane przedmioty nauczania:
  • Język polski
  • Historia
  • Wiedza o kulturze
  • Sztuka
  • Plastyka
  • Religia
  • Wiedza o regionie
Metody pracy
  • Burza mózgów
  • Dyskusja
  • Praca plastyczna
  • Praca z obrazami/zdjęciami
  • Warsztaty
Pomoce dydaktyczne: szyba, blacha, farba, prasa drukarska, papier - monotypia (zał. 3), reprodukcje zdjęć Czechowicza, tekst wiersza Józefa Czechowicza, nagranie zawierające wybrany utwór literacki, rożne przybory: grzebień, pędzel do golenia, szczotka o zębów, korki, kawałki tkanin o różnej fakturze, zmięte gazety, kawałki gąbki itp., farby, papier
Autor: Beata Szczerbińska-Budzyńska
Czas trwania lekcji: 90 min.
Grupa docelowa (uczniowie): Szkoła Ponadpodstawowa

Streszczenie:

Projekt warsztatów integracyjnych dla dzieci pełno- i niepełnosprawnych.


Cele zajęć:


Cel ogólny:

  • Kształcenie umiejętności interpretowania i twórczej pracy na podstawie dzieła literackiego.


Cele szczegółowe dla „pełnosprawnej” młodzieży:

  • poznaje sylwetkę wybitnego twórcy literatury związanego z Lublinem;
  • wyjaśnia znaczenie kontekstu kulturowego;
  • poszerza i porządkuje wiadomości o Lublinie;
  • analizuje treść, formę dzieła (zał. 1);
  • poszukuje środków wyrazu artystycznego do zilustrowania tekstu literackiego.


Cele szczegółowe dla „niepełnosprawnej” młodzieży: (zał. 2)

  • poznaje utwór literacki – forma podawcza – ekspresyjne nagranie;
  • zaspokaja potrzebę samorealizacji, samowiedzy i akceptacji siebie;
  • wzmacnia poczucie własnej wartości i zaspokaja potrzebę działania;
  • zmniejsza napięcie psychofizyczne, odblokowuje hamowane emocje i napięcia;
  • uczy się panowania nad własnym ciałem oraz ruchami nim wykonywanymi;
  • rozwija orientację przestrzenną i percepcję wzrokową;
  • rozwija inteligencję emocjonalną, w szczególności identyfikowanie własnych stanów emocjonalnych oraz wyrażanie ich;
  • wydłuża czas koncentracji uwagi;
  • pobudza i rozwija wyobraźnię;
  • rozwija sfery komunikacji niewerbalnej.

Przebieg zajęć:


Wprowadzenie

Prowadzący wita się z uczestnikami warsztatów i informuje o celach warsztatów. Zajęcia mają na celu przybliżenie uczniom twórców związanych z Lublinem, a następnie twórcze przełożenie tej wiedzy i emocji związanych z wysłuchaniem i analizą dzieła literackiego na język plastyczny.

Część główna

  • Dla „pełnosprawnej” młodzieży

Nauczyciel prezentuje sylwetkę wybranego poety/pisarza następnie zapoznaje młodzież z utworem literackim danego twórcy. Każdy uczeń otrzymuje utwór literacki również do osobistej analizy. Następnie uczniowie w tekście zaznaczają te stwierdzenia i określenia, które ich zdaniem najtrafniej określają temat lekcji. Wybrane z tekstu literackiego określenia będą pomocne przy realizacji pracy plastycznej. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie pracy plastycznej, która byłaby ilustracją do prezentowanego wiersza.

  • Dla „niepełnosprawnej” młodzieży

Po wysłuchaniu utworu młodzież przystępuje do pracy, która polega na ekspresyjnym przełożeniu emocji związanych z wysłuchanym utworem na język plastyczny. Kreatywne malowanie polega na zanurzaniu w pojemniku z farbą wybranych rekwizytów i odciśnięciu ich na papierze, bądź na malowaniu za ich pomocą. Efektem końcowym jest praca na pograniczu abstrakcji i sztuki, przedstawiająca bardzo ciekawe wzory na papierze.

Podsumowanie

Prowadzący dziękuje za udział w warsztatach. Informuje o perspektywach publicznego pokazu prac wykonanych przez uczestników w trakcie warsztatów.

Forma ostateczna/publikacja

Wykonanie dwustronnych pocztówek, gdzie na jednej stronie zaprezentowany zostanie wiersz poety, a na drugiej dwie prace plastyczne. Celem takiej prezentacji jest pokazanie różnic w odbieraniu i odczuwaniu dzieła literackiego przez różne dzieci.

Efekt końcowy to karty o pisarzach i poetach związanych z Lublinem (patrz zał. 4), które mogą stanowić pakiet edukacyjny lub promocyjny miasta.


Materiały dodatkowe:
warsztaty_cisza_zal.pdf