Edukacja HM
IstotnÄ…, czÄ™sto niezauważalnÄ… częściÄ… dziedzictwa kulturowego jest pamięć zawarta we wspomnieniach ludzi. WÅ‚aÅ›nie z potrzeby ocalenia dla przyszÅ‚ych pokoleÅ„ wspomnieÅ„ – opowieÅ›ci mieszkaÅ„ców Lublina, zrodziÅ‚ siÄ™ w OÅ›rodku „Brama Grodzka – Teatr NN” projekt rejestrowania tych wspomnieÅ„ i ich i utrwalania. Sens i opis tego zamierzenia można wyrazić jednym zdaniem:
Opowiedz nam swojÄ… historiÄ™ a my jÄ… zapiszemy i ocalimy. W literaturze przedmiotu ten sposób utrwalania historii – poprzez nagrywanie na magnetofon wspomnieÅ„ nosi nazwÄ™ „Historia Mówiona”. W ten sposób staliÅ›my siÄ™ zbieraczami i „zapisywaczami” opowieÅ›ci, zarówno tych opisujÄ…cych minionÄ… codzienność miasta, jak tych o dramatycznych zdarzeniach. Te zarejestrowane relacje tworzÄ… emocjonalnÄ… i peÅ‚nÄ… życia tkankÄ™ historii miasta. Nie jest to historia podrÄ™cznikowa, tylko historia, która dzieje siÄ™ na poziomie ludzkiego, jednostkowego życia. Powstaje w ten sposób wielka i wielowÄ…tkowa „Mówiona KsiÄ™ga Miasta - Lublin Opowiadany”, na którÄ… skÅ‚adajÄ… siÄ™ setki „maÅ‚ych historii”. |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() Edukacja - Historie rodzinne Poprzez projekt „Lublin opowiadany” zwracamy uwagÄ™ mÅ‚odego pokolenia na to, jak ważny jest mówiony przekaz pamiÄ™ci, w szczególnoÅ›ci ten dotyczÄ…cy historii rodziny. Potwierdzeniem tego sÄ… sÅ‚owa Ryszarda KapuÅ›ciÅ„skiego w wywiadzie zamieszczonym w „Przekroju” (nr 28 z 13 lipca 2003 r.), w którym wskazuje na problem zwiÄ…zany z brakiem rodzinnego przekazu pamiÄ™ci: „ Ileż ja bym mógÅ‚ wiedzieć od swoich rodziców, kiedy jeszcze żyli! Do gÅ‚owy mi nie przyszÅ‚o, żeby pytać. Teraz nie mam już kogo. I w ten oto sposób wychodzi caÅ‚a sÅ‚abość wspóÅ‚czesnej cywilizacji zachodniej. W Afryce od zawsze istniaÅ‚a tradycja opowiadania historii rodzinnych z pokolenia na pokolenie, a i dziÅ› caÅ‚a rodzina zbiera siÄ™ wieczorem przy ognisku i opowiada. W ten sposób tworzÄ… siÄ™ przekazy. (...) Europejczyk zupeÅ‚nie tego nie ma. Nie zna nawet swoich braci ciotecznych. (...) Europejczykom brak noÅ›ników pamiÄ™ci. To wielka sÅ‚abość Europejczyków.” W kontekÅ›cie tej wypowiedzi widać jak dużym walorem edukacyjnym projektu jest to, że mÅ‚ode osoby uczestniczÄ…ce w nagrywaniu wspomnieÅ„ zaczynajÄ… dostrzegać historiÄ™ wÅ‚asnej rodziny, zaczynajÄ… rozmawiać z osobami starszymi, czÄ™sto samotnymi i uczÄ… siÄ™ ich sÅ‚uchać. Powstaje naturalny kontakt miÄ™dzypokoleniowy i miÄ™dzyludzki. |
Scenariusze lekcji wykorzystujÄ…ce zasoby historii mówionej: |